Sunday 30 August 2015

Menyusu 2tahun: cara saya berhenti susukan Haqeem

Assalamualaikum...

Dah lama sebenarnya nak menulis cerita sy win off sus haqeem. Tapi tak kesampaian.. hari ni tengok Haqeem tidur lena bolehlah menulis sikit. 

Haqeem dah berusia 2 tahun 2 bulan hari ni. Genap 2 tahun saya menyusukan Haqeem. 

Alhamdulillah diberi rezeki dan kesihatan yang baik. Terima kasih Allah atas kurniaanNya. 

Agak sukar sebenarnya nak win off susu. Macam macam cara saya cuba, letak bawang putih, letak kopi... petua orang tua-tua. Tapi tak berjaya. Bukan sekali malah berkali kali saya cuba, ada yang kata letak sirap... pun saya cuba... tapi hurmmm... bukan senang nak ceraikan susu. 

Akhirnya saya cuba berikan susu formula untuk Haqeem, dia masih perlukan susu sebab berat sekarang cuma 10.5kg.. susu penting untuk pertumbuhan tulang dan gigi. Macam macam susu saya bagi, NAN, sustagen, enfa.. Haqeem tak nak.. tak berjaya dengan susu, saya cuba cari botol susu yang ada gambar binatang yang dia suka. Kebetulan kami pernah pergi zoo dan dia suka sangat dengan gajah, saya beli botol yang ada gambar gajah dan zirafah. Botol yang ada gambar gajah tu jugak yang dipilih... akhirnya dia minum susu... sekali minum 4oz.. kadang-kadang habis kadang kadang tak habis, dan susu yang dia minum, susu lactogen langkah 3... akhirnya saya berjaya.

Tapi lama jugak la nak biasakan dia minum susu, tengok mama dia teringin juga nak menempel, tapi saya lengahkan, cakap susu adik ni adik punya, sian adik tak cukup makanan. Haqeem mudah dipujuk, bagi alasan yang masuk akal inshaaAllah dia terima je. 

Dekat pasaraya pun saya selalu buat macam tu, bila dia mintak gula-gula ke jajan ke... saya cakap tak sedap banyak banyak kali sampai dia faham, lepas lepas tu bila dia tengok gula gula dan jajan dia sendiri yang cakap tak sedap. Tapi jangan gula gula yang dia pernah makan, Haqeem penggemar mentos, jadi langkah selamat, jangan bagi dia terpandang mentos atau gula-gula yang dia pernah makan, dia takkan percaya gula gula tu tak sedap... hahahaha...

Apa yang penting untuk berhenti menyusu adalah pastikan cukup 2 tahun, saya berniat nak susukan Haqeem 2tahun 6bulan, tapi sebab mengandung, susu pun dah takda, kalau Haqeem paksa jugak menyusu pun jadi sakit, yela... time mengandung memang selalu sakit kat situ kan. Jadi saya putuskan je masa dia berumur 2tahun, pastu pastikan anda kuat semangat, jangan mudah kesian, kalau kita asyik kesian, dia mintak bagi memanglah susah nak putuskan susu. Kena kuatkan azam dan selalu cakap kat dia Haqeem kan dah besar, Haqeem kan abang, Haqeem kan good boy... akhirnya dia faham sendiri. 

Sekian saja perkongsian saya.. harap bermanfaat untuk anda ibu-ibu sekalian... 


No comments:

Post a Comment