Tuesday 7 June 2016

Kisah kelahiran Haiqal 2.2.16

Akhirnya jumpa jugak cara nak post something kat blog ni... rupanya tersalah email. Patutlah tak jumpa blog... haha... lama sangat cuti, lepas bersalin jadi pelupa sangat, kadang kadang pegang kunci pastu dalam beberapa minit lepas tu dah lupa dah kunci tu letak kat mana.. haiyaa

Kisah kelahiran anak kedua saya, Muhammad Haiqal agak menyakitkan. Malam 1 Februari 2016 saya x boleh tidur sepanjang malam, sebab sakit pinggang, tapi tak de la sakit sangat, cuma semua tak kena, tidur tak kena, baring tak kena, rasa tak selesa... jadi pagi tu saya decide tak nak pergi kerja sebab rasa macam tak mampu nak bawak kereta. Jauh pulak tu. Pastu ok la, duk cari petua macamana nak mudah terbuka jalan, ada terbaca blog satu tu.. dia ajar cara mudah nak bagi terbuka jalan, jalan itik.. so saya pun.. berjalan itik sorang sorang kat rumah, husband kerja, Haqeem pulak kat rumah pengasuh, beberapa kali jugak buat macam tu(lupa berapa kali) tengahari tu keluar lendir darah pekat, tak rasa sakit, sikit je keluar.. tapi sebab nurse pesan kalau keluar darah ke lendir ke terus pergi hospital sebab Haqeem dulu beranak czer sebab jantung dia dah lemah dan dah berak dalam perut.. Jadi yang kali ni pun saya tak nak ambik risiko terus g spital.

Sampai hospital dalam pukul 2 petang, macam biasala duk menunggu urusan cek mengecek dengan nurse dengan doktor semua.. semua history pn di cek.. nurse tanya sakit ke... sy jawab tak.. memang tak rasa apa apa masa tu kecuali sakit pinggang yg biasa biasa je. Dalam pukul 6 petang sy masuk wad..

Sebab takda rasa apa apa sy duk berjalan je satu wad, setiap kali lepas semayang pun saya duk jalan itik kat bilik menyusu tu (nurse suruh semayang kat bilik menyusu), sambil sambil tu duk google cara cara nak buat air selusuh, saya pun buat la sendiri air selusuh, dalam sejam lepas minum tu mula lah rasa sakit melampau, duduk tak kena, baring tak kena... rasanya saya start sakit macam tu dalam pukul 11malam, melarat sampai ke pagi... saya duk berjalan ke hulu ke hilir dalam wad dengan kesakitan yang tak dapat digambarkan...

Banyak kali nurse tanya saya, nak ubat tahan sakit ke... saya tanya balik nurse, bahaya tak ubat tahan sakit tu, pastu nurse kata.. mungkin akan muntah, pening dan sebagainya.. tapi untuk sesetengah orang jela.. saya pun menolak sbb tak berani kalau muntah.. takut saya lembik masa nak bersalin.. tu pun makan tak selera sebab duk melayan contraction, cek jalan kol 2 pagi 1 cm je terbuka.. tapi sakitnya Ya Rabbi... Allah saja yang tau. Pastu saya google lagi kenapa sakit lepas minum air selusuh, ada yang kata sebenarnya air selusuh ni sangat suci, jadi kalau nak minum kena kita pun beul betul suci... saya pun tak reti nak terangkan macamana... boleh google sendiri la... saya banyak doa.. Allah bagi rasa sakit tu untuk kurangkan dosa dosa saya..

Pukul 5 pagi saya cek lagi jalan, 1cm tak bergerak, saya duk berjalan slow slow je kat wad, kadang sy menangis sebab sakit sangat... mengadu kat Allah, mengadu kat baby.. tolonglah mama... kesian kat mama.. gosok gosok perut yang mengeras.. hanya mampu berdoa agar Allah permudahkan..

Saya minta suami saya datang secepat mungkin pagi tu... sebab nak mintak dia urut kaki dan belakang, lenguh sangat. Tapi tau jela kalau hospital dia tak bagi masuk sesuka hati, kena bergaduh dulu dengan makcik guard baru boleh masuk... masa tu melayan contraction.. rasanya sejam 3/4 kali rasa contraction tu... dalam 1jam sekali sy g cek jalan, tapi tetap macam tu... 1 cm je... sampai tengahari.

Saya tak bagi suami ke mana mana, solat pun saya tak mampu... saya call mak dengan mak mertua mintak maaf banyak banyak... sebab sakit yang tak boleh nak diceritakan kat sini..

Petang tu baru la ada progress skit... terbuka 2cm.. 3 cm.. 4 cm...

Pukul 6 petang saya g cek jalan lagi terbuka 5 cm terus diorang tolak ke labour room, hari yang paling busy di labour room katanya, masa saya masuk ke labour room tu... 21 orang ada dalam tu.. saya ditolak ke bed 7, naik atas katil tu, pastu dr cek semua rekod2 dalam buku pink.

Masa mengandung saya ada GBS +ve, dikesan masa 5-6bln kehamilan, jadi sebelum bersalin nurse cucuk antibiotik dekat paha dulu, jarum besar plak tu. Pastu cek jantung baby semua ok, tekanan darah pn ok, dr duk suruh saya tunggu jela.. sampai terbuka betul2 jalannya.. tapi sebab  tak tahan sakit saya menangis nangis merayu dengan dr nak mintak ubat tahan sakit..

Pastu Dr pujuk, akak sabar, saya bukan tak nak bagi ubat tahan sakit, saya nak akak rasa sakit tu, sebab bila akak sakit akak tau bila anak akak betul betul nak keluar, ok la saya sabar lagi....

Lama-lama contraction tu makin kerap.. kalau masa mula mula tu dalam 15min sekali.. sekarang rasanya 5minit sekali... Allah saya betul betul tak mampu menahan... suami memang ada kat sebelah... kadang kadang saya rasa nak tumbuk tumbuk je muka dia... hahaha.. masuk je nurse terus panggil suruh duduk kat sebelah tenangkan saya... masa tu saya merayu lagi dengan Dr, mintak nak czer... huhuhu..

Dr pujuk lagi...sabar kak.. 8cm doh ni.. sikit je lagi.. akak rasa anak akak nak keluar terus panggi l saya.Dr tu namanya Dr Hakim. Patah semangat dah masa tu.... sabar lagi.. sampai la pukul 9malam, diorang bertukar shift pulak pukul 7malam tak silap saya..

Pukul 9.30 malam sy selamat melahirkan Haiqal... agak trauma sebenarnya dengan kelahiran normal, dengan saya kekurangan tenaga, yelah tak berselera nak makan seharian melayan contraction, jadi tenaga pun kurang, masa meneran tu beberapa kali saya gagal, dalam 3-4 kali jugak saya gagal, kepala dah nampak, tapi sebab saya tak teran kuat kuat dan panjang.. dia masuk balik, anak hampir lemas, last sekali saya teran je kuat kuat walaupun nurse jerit salah teran macam tu, sebab sy tak rapatkan kepala ke dada, saya angkat punggung, bunyi suara tapi saya teran jugak sampai dia keluar...  Alhamdulillah baby keluar akhirnya. Masa tu dah tak fikir salah ke tak.. saya cuma fikir nak baby keluar cepat cepat sebab nurse dah bebel bebel.. jantung baby dah tak ok... saya risau jadi apa apa kat baby..

Pastu nurse terus g bawak baby ke pakar kanak-kanak, husband je tengok baby tadi, dia tak tunjuk kat saya pun... dah selamat melahirkan.. penatnya Allah je yang tau, lega pun ye.. Dah keluarkan uri semua, nak turunkan kaki tapi nurse tak bagi sebab nak jahit dulu, jahit sikit je, sebab nurse gunting, dalam menjahit tu pun nurse duk bebel kat saya nasib baik tak koyak banyak akak angkat punggung... hehe.. saya sengih jela.. yang penting Haiqal selamat.

Dalam duk menunggu menjahit tu, nurse sorang lagi bawak Haiqal jumpa saya letak sebelah saya, tapi dia tak bagi menyusu sebab Haiqal dah berak dalam perut, pastu GBS +ve lagi.. Haiqal terpaksa dihantar ke wad kanak kanak di tingkat 5.Nurse tanya nak minum air apa, air kosong ke milo.. saya mintak milo.. hehehe..

Masa saya keluar dr labour room, wad dah agak sunyi, dah pukul 12 lebih.. lama menunggu nak settlekan semua benda, bukan senang nak dapat anak sorang.. kesian kat suami, rabak mata menunggu saya dari pagi.

Dah siap hantar saya kt wad, sy mintak suami belikan roti dengan air kotak milo.. sebab lapar.. kesian dia mencari pulak seven E, dah siap makan, saya tidur je sampai pagi. Ada hikmah jugak Haiqal di tahan kat wad baby, boleh mama berehat dan tidur dulu sebab dah seharian kepenatan.

Esoknya, lepas dr cek luka semua, saya dibenarkan balik, Haiqal masih ditahan di wad bayi sebab ada komplikasi sikit. Saya akan ceritakan di entri selepas ni...

Terima kasih sudi membaca.. hargailah ibumu kerana dia ada ibu yang melahirkan, menyusukan, melakukan semuanya untuk kamu.. Haiqal & Haqeem... mama love you so much


No comments:

Post a Comment