Sunday 3 August 2014

Salam Aidilfitri

Kembali bekerja setelah seminggu bercuti. Alhamdulillah semua pun berjalan lancar, tahun ni kami beraya di Terengganu, kampung saya, kampung suami tak balik sebab suami saya tak dapat cuti raya tahun ni. Den lagi suko... heheheh... untung kerja kat Terengganu.

Tahun ni kami pakat-pakat buat lemang pada hari terakhir ramadhan, rasanya 2tahun dah tak buat lemang, atas usaha ramai, maka projek lemang pun terhasillah. Dulu-dulu memang dah jadi rutin kami setiap kali nak raya mesti buat lemang, tapai... benda lain biasanya beli ataupun ada je yang bawak masa raya.

Kuih-kuih biasanya beli jugak.. hehehe.. tak pandai nak buat. Masa kecik dulu adalah buat dengan kakak, sekarang bila semua dah ada anak, semua dah malas nak buat kuih sebab renyah, saya pulak biasanya suka buat popia ikan dengan popia  nestum, tapi tahun ni tak buat sebab malas nak bergaduh dengan Haqeem, pantang orang tak layan dia, mesti nangis buat perangai. Semua tahun ni tunjuk-tunjuk je.

Duit raya Haqeem pun dah selamat masuk Tabung Haji,  bertuah anak mama, mama dulu darjah satu baru ada buku akaun BSN, tu pun dalam tu cuma ada rm2, pastu rasanya tak menyimpan pun sampailah naik sekolah menengah, dapat biasiswa rm20-40 sebulan, lupa dah, dapat setahun. Pastu takda dah. Tingkatan 6 baru dapat biasiswa penuh... duit tulah saya menyimpan, masuk UTM pakai buat beli PC, masa tu laptop tak berani pakai lagi sebab tak biasa. Harapnya bila Haqeem dah besar Haqeem akan pakai duit tu untuk kebaikan semuanya, janganlah buat benda-benda yang tak berfaedah macam merokok semua tu, nauzubillah mintak jauh sangat-sangat. 

Dalam duk beraya, jangan kita lupa saudara kita di Gaza, semoga penderitaan mereka tamat, semoga Allah memberikan kemenangan pada mereka.

Ok, sekian entri pendek untuk hari ni, selamat hari raya, maaf jika sepanjang saya menulis di alam maya ni ada yang terguris, yang terasa... ampun maaf saya pinta.. semoga anda semua dilimpahkan rezeki yang luas, diberi kesihatan dan kecergasan.

Oh...sebelum berakhir Syawal ni sebaiknya kita berpuasa 6, ingatan untuk diri sendiri.. jangan malas kumpul pahala banyak-banyak.. Peace

No comments:

Post a Comment