Monday 21 July 2014

Haqeem: Picky Eater

Salam semua, lama tak update blog. Ada yang rindu ke... haha...terima kasih jika sudi merindui coretan saya...cewahhh...perasan je...

Murah rezeki hari ni, sorang rakan sekerja bagi kuih batang buruk, bos pulak bagi moist coklat kek... alhamdulillah semoga murah juga rezeki mereka. Amin.

Perkembangan anak kesayangan si Haqeem, alhamdulillah Haqeem dah setahun, dah pandai jalan, dah tunbuh gigi 6 batang, dah pandai mengigit, dah pandai merajuk....hehe..apalagi ye...dah pandai salam (haha..gigih ajar salam sebab nak raya). Cuma yang tak bestnya bila Haqeem dah tak berapa nak makan, banyak yang dia tolak, lebih suka berjalan, dan bermain. Pening saya fikirkan macamana nak bagi dia makan banyak, berat sekarang cuma 7.4kg di usia 1tahun 20 hari ni. Adoila...

Semalam, saya jumpa dengan Pegawai Sains Pemakanan, temujanji yang diatur olek klinik sebab berat Haqeem dah masuk dalam kawasan kuning....adoiii... tapi tak banyak membantu, apa yang dia cakap semua saya dah tau, dah cuba dekat Haqeem semua tak jalan. Saya pun buntu, pengasuh Haqeem pun buntu. Dah tu nak buat camana lagi kan...

Sekarang ni saya perasan Haqeem suka makan udang goreng, saya kunyah dulu, suap kat dia, dia makan banyak jugak, tapi kalau takda udang, saya bagi ayam ke ikan ke, dia kurang makan, 2-3 suap dah tak nak. Alamatnya memang kena stok udang selalu la kat rumah. Biasanya saya beli udang sekilo dan bahagikan letak dalam plastik letak dalam freezer cukup stok untuk seminggu.. biasanya goleng dengan tepung KFC tu je, senang dan mudah, celup dalam telur, golek-golek dalam tepung siap. Nak bagi makan Haqee, kunyah dulu sampai hancur, pastu gaul dengan nasi, alhamdulillah dia makan mungkin dalam 10 suap gitu.

Antara nasihat yang diberi oleh Pegawai Sains Pemakanan semalam(yang saya dah cuba pun tapi tak jalan) bagi makan apa saja, contoh mee, campurkan minyak dalam makanan, dalam susu(letak setitik), bagi makan 3kali sehari..

Apa yang saya amalkan kat Haqeem..pagi-pagi saya akan bagi dia makan roti coklat yang 70sen tu, biasanya habis separuh, tengahari dia kurang makan, nak tidur je, kalau makan pun biskut atau honey star, bulan puasa ni dia kurang makan nasi sebab kami tak makan, pastu malam biasa saya bagi makan apa yang kami makan time buka puasa. Tu jelah, susu pulak, pengasuh Haqeem kata biasanya paling banyak pn 3-4oz je dia minum, saya balik kerja barulah dia menyusu puas-puas.

Saya berserah pada Allah je, saya dah usaha, tapi Alhamdulillah Haqeem sihat, tak banyak demam atau ada penyakit lain. Antibodi kuat. Berkat susu ibu.

Ok lah, sampai sini saja, sebenarnya sambil taip entry ni saya duk blog walking jugak... start menaip dari pukul 8.30 tadi lagi, sekarang dah pukul 9.50 am... haha...ok la...boleh publish dah.

Selamat berpuasa & Salam Lebaran. Semoga kita semua diketemukan dengan malam LailatulQadar.. dan saya doakan kita semua diberi kesihatan dan keamanan.

Salam takziah untuk saudara mara mangsa MH17 dan mangsa peperangan di Gaza. Innalillahiwainna ilahiraji'un...




No comments:

Post a Comment