Monday 22 December 2014

Luahan peniaga online

Assalamualaikum semua...

Tetiba terngiang ngiang lagu Faizal Tahir Assalamualaikum... hehehe

Keletihan sebab tadi busy dengan extraction sample, pastu run cytotoxicity sample yang saya tengah proceed untuk sambung master lagi.. pastu... ada meeting lagi...adoi..banyaknya kerja..

Sambung master dah jadi satu kewajipan dah sekarang.. Bos siap nak tanggung lagi yuran pengajian. Tapi memang saya dah melangkah untuk sambung master, sampel dah extract, dah buat beberapa assay, menulis je belum mula lagi. Susah sikit la nak mengarang dalm English.... lambat..slow saya ni. Huhuhu... tapi terpaksa jugak, untuk masa depan sendiri..bukan orang lain pun kan.

Jualan bengkung mama pun makin berkurangan, jualan shaklee apatah lagi... bukan sebab tak laku, tapi saya yang tak promot, berdoa pun tak, solat hajat, solat dhuha semua tak buat... saya suka beralasan dengan kesibukan.. tapi memang sibuk, update status kat fb pun jarang jarang sangat dah.,. kalau dulu sehari boleh sampai 4 5 kali saya update status.. sekarang... ya Rabbi..nak tengok facebook pun tak sempat. Macamana nak meniaga online kalau facebook pun tak update. Sekarang kerajaan dah wajibkan supaya peniaga online berdaftar, alasannya untuk elakkan pembeli tertipu. Sejauh mana tipunya pun saya tak pasti la, sebab rasanya kebanyakan yang kena tipu tu diorang siap upload gambar IC si penipu, tapi dapat ke tak tangkapnya? Alasannya tak pengguna tertipu tapi.. sebenarnya nak kutip duit dari peniaga online tu je.. kerajaan dah parah, nak bayar duit BRIM, duit bonus kakitangan awam, berbelanja terlalu boros, income takde, semua expense.. mana nak datang duit? Jawapannya ambik balik duit yang diberi.

Meniaga online... incomenya tak dapat dipastikan, tapi yuran setahun RM70, kalau ada 1juta peniaga online kat Malaysia ni dah 70juta kerajaan kutip, tak kisahlah peniaga tu cuma untung RM100 ke setahun, RM100,000 ke setahun, yurannya tetap sama. Kesian kat surirumah yang baru mula nak berniaga.

Kita mentimun, melanggar pun kita luka

dilanggar pun kita luka...

sekian ketidakpuashatian saya seagai peniaga online...

No comments:

Post a Comment